ΟΙ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ ΤΥΡΑΝΝΟΙ

      Τυραννία των τριάκοντα ήταν η φοβερή δικτατορία η οποία επεβλήθη στην Αθήνα αμέσως μετά την ήττα της στον πελοποννησιακό πόλεμο και διήρκεσε από τον Απρίλιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 404 π.Χ.
    Οι τριάκοντα υποτίθεται ότι εκλέχθηκαν για να συντάξουν νέους νόμους και νέο πολίτευμα. Αντ' αυτού όμως ανέλαβαν οι ίδιοι την εξουσία κατά το δοκούν, διορίζοντας αυτογνωμόνως την Βουλή και τις άλλες αρχές. 
     Όπως συνηθίζουν τα καθεστώτα αυτού του είδους, αρχικά επιχείρησαν να κρύψουν τις αληθινές τους διαθέσεις, λαμβάνοντας κάποια μέτρα κάθαρσης της πόλης από τους συκοφάντες. Όταν όμως έλαβαν την  στρατιωτική βοήθεια της Σπάρτης, η οποία έστειλε φρουρά και κατέλαβε την Ακρόπολη των Αθηνών, τότε οι τριάκοντα φανέρωσαν το αληθινό τους πρόσωπο στρεφόμενοι, όχι εναντίον των φαύλων, αλλά εναντίον εκείνων που έδιναν την εντύπωση ότι δεν πρόκειται να ανεχθούν την δικτατορία τους. Σταδιακά, οι διώξεις και  οι εκτελέσεις των δημοκρατικών πολιτών έλαβαν την μορφή χιονοστιβάδας, ενώ, όποιος προλάβαινε να διαφύγει, δημευόταν η περιουσία του. 
     Ηγέτες των τριάκοντα ήταν ο αδίστακτος Κριτίας και ο μετριοπαθής Θηραμένης. Στις δικτατορίες όμως δεν χωρούν οι μετριοπαθείς και οι διαφωνούντες. Πολύ γρήγορα ο Θηραμένης είχε την ίδια τύχη με πολλούς άλλους πολίτες και, κατόπιν δίκης παρωδίας την οποία προκάλεσε ο Κριτίας ,θανατώθηκε και ο ίδιος από το καθεστώς. Βεβαίως και ο Κριτίας δεν γλίτωσε από την μοίρα του αίματος. Θανατώθηκε αργότερα στο Πειραιά όταν μάταια επιχείρησε να καταπνίξει την επανάσταση των εξόριστων δημοκρατικών πολιτών, οι οποίοι, με επικεφαλής τον Θρασύβουλο, ξεκίνησαν από την Θήβα και τα Μέγαρα και πέτυχαν την αποκατάσταση της δημοκρατίας. 
     Η τυραννία των τριάκοντα είχε ως αποτέλεσμα την θανάτωση 1.500 περίπου αθώων πολιτών και άλλες φρικαλεότητες σε διάστημα μόλις 8 μηνών. Μία άλλη δικτατορία, εκείνη του 1967 μ.Χ., σε διάστημα 7 ετών, είχε ως αποτέλεσμα πλήθος διώξεων, βασανισμών, εξοριών και φυλακίσεων, την εξέγερση του Πολυτεχνείου και την τραγωδία της Κύπρου.
     Τα λόγια του Θρασύβουλου προς τους ολιγαρχικούς μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, όπως τα μεταφέρει ο ξενοφώντας (Ελληνικά, βιβλίο δεύτερο, 440, εκδ. Ζήτρος, μετ. Γιώργου Ράπτη) είναι πάντα επίκαιρα: "...Σκεφτείτε για ποιο λόγο πρέπει να είστε τόσο υπεροπτικοί ώστε να θέλετε να μας εξουσιάζετε. Μήπως είστε περισσότερο δίκαιοι; Μα ο λαός, αν και πολύ φτωχότερος από εσάς, ποτέ δεν σας αδίκησε για χρηματικό συμφέρον. Εσείς αντίθετα, αν και είστε οι πιο πλούσιοι απ' όλους, έχετε κάνει πολλές ατιμίες στο βωμό του κέρδους. Αφού λοιπόν δεν σας διακρίνει καμία δικαιοσύνη, σκεφτείτε μήπως έχετε λόγο να περηφανεύεσθε για την ανδρεία σας. Αλλά ποιο κριτήριο θα ήταν καλύτερο για αυτή την κρίση από τον τρόπο που πολεμήσαμε αναμεταξύ μας;.... μήπως πρέπει να υπερηφανεύεστε για την υποστήριξη των Λακεδαιμονίων; Πώς αφού, όπως παραδίδει κάποιος δεμένο από το λαιμό ένα σκυλί που δαγκώνει, έτσι και εκείνοι σας παρέδωσαν στον αδικημένο τούτο λαό και σηκώθηκαν και έφυγαν;"
       

Σχόλια

  1. κριτία ιερά να είναι τα λειψανά σου οπου και αν βρίσκονται.Ήσουν παράδειγμα προς μίμηση και για άλλους ομοίους σου.Η τρομοκρατία,η πειθαρχία και ο σεβασμος ηταν τα στοιχεια που αντιπροσώπευαν το πολιτευμά σου.Εύγε!! βρισκομαστε στον 21αι. και εισαι ενα απο τα μεγαλύτερα είδωλα μου απο την αρχαία ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ απολύτως.Η προσωπική φρουρά που είχε δηλαδη, τους παρακρατικούς με τα μαχαίρια κάτω από τη μασχάλη (βλέπε παρωδία δίκης με θηραμενη)και τους μισθοφορους μαστιγοφορους ηταν ολα τα λεφτα..κριμα που λειπουν τετοιοι ανθρωποι στις μερες μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πειτε τα ...πειτε τα...εναν τετοιον τυραννο να ειχαμε με τη παρεα του θα τη καναμε επιτελους την ελλαδα σοβαρη χωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. paidia eimai ma8iths lukeiou eixa diavasei pws o kritias epevale thn tromokratia kai ekane thn a8ina na fantazei me polh fantasma.akougetai de pws exolo8reuse 3000 peripou aplous polites ari8mos recor gia thn epoxh ka8ws paremeine mono gia 8 mhnes sthn exousia. kai an analogisthte pws ta kuria opla htan tote ta maxairia kai ta kodaria ( doria).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. paidia o saturos ti htane?kai ti rolo epaixe sthn epoxh twn triakoda?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Σατυρος φιλε ηταν μαστιγοφορος,βασανιστης και αρχιφυλαρχος στις εκτελεσεις.αυτος ηταν που εσυρε τον θηραμενη στην τελευταια του δημοσια εμφανιση στο τοπο στον οποιο θα επινε το κωνειο.χαρακτηριστηκα ειχε πει στο θηραμενη "σταματα να μιλας διαφορετικα θα κλαψεις....."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. euxaristw gia tis plhrofories pou anaferate.mou lu8ikan polles apories epi tou 8ematos.mono gia ton Arxino den anaferate polla kai h wikipedia den anaferei kai polla..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Όσοι εκθειάζουν το καθεστώς των Τριάκοντα είναι βέβαιο ότι δεν έχουν διαβάσει τον Ξενοφώντα και προφανώς δεν γνωρίζουν τίποτε για την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. οποιος επικροτει τις κινησεις του κριτια ειναι προφανες πως πρεπει να επιστρεψει στα θρανια της πρωτης λυκειου και να διδαχθει 3ανα απο την αρχη τν 3ενοφωντα διοτι και δεν κατανοησε καλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. το αν καποιος ειναι χουντικος η αντιδημοκρατικος ειναι δικαιωμα του....ολοι πηγαμε σχολειο και φυσικα διαβασαμε ξενοφωντα. το προβλημασας ποιος ειναι? το οτι υπαρχουν φανατικοι ακτιβιστες της χουντας ? θα υπαρχουν...η αληθεια ειναι...ελλας εθνικισμος . Υ.Γ. μαγκες θα ηθελα πολυ να συμμετηχα στην σωματοφυλακη των 300 της αθηναικης τυραννιας οι οποιοι κρατουσαν μαστιγια και εκαναν περιπολιες για αντιφρονουντες ...χαχαχα να στε καλα.....κριτιας ....!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. re paidia poioi einai oi nomoi twn triakonta turranwn kai poioi oi nomoi tou solwna pou onomastikan seisax9eia?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ φίλε δεν έχουν καμία σχέση οι νόμοι των Τριάκοντα με τους νόμους του Σόλωνα.Όπως αναφέρεται στο κείμενο οι Τριάκοντα (404-403 π.Χ), κατήργησαν την δημοκρατία (ήτοι και τους νόμους του Σόλωνα)και καθιέρωσαν ένα καθεστώς πρωτοφανών διώξεων , βίας, τρόμου και αίματος.
    Από την άλλη ο Σόλων υπήρξε νομοθέτης το 594-593 π.Χ. , όταν εξελέγη επώνυμος άρχων σε μία περίοδο βίαιης εξέγερσης του λαού εναντίον της άρχουσας τάξης. Ο Σόλων θέσπισε μεταξύ άλλων την Σεισάχθεια, δηλαδή την κατάργηση των ιδιωτικών και δημοσίων χρεών και απαγόρευσε την σύναψη δανείων με εγγύηση το σώμα , η οποία είχε φέρει πολλούς σε κατάσταση δουλείας (Αριστοτέλης, Αθηναίων Πολιτεία, 6)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Είμαι μαθήτρια της Ά Λυκείου και θαρρώ πως είμαι πιο συνετή από κάποια άτομα που σχολίασαν εδώ και έχουν τελειώσει το σχολείο, άρα είναι μεγαλύτεροι και θεωρούνται πιο έμπειροι από εμένα. Έμεινα άναυδη από τα σχόλια μερικών. Ποιο λογικό ον θα επιδίωκε να ήταν μέλος μιας τρομοκρατικής οργάνωσης που βασάνιζε αθώους ανθρώπους απλά και μόνο επειδή είχαν διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις; ΟΙ τρομοκρατίες και τα βασανιστήρια αποτελούν απόλαυση μόνο για τους σαδιστές, κι αυτά τα άτομα προφανώς τέτοια ήταν (κάτι που δεν ελπίζω για εσάς, λάτρες του Κριτία). Ξέρετε, οι φόνοι, οι θάνατοι, οι βασανισμοί και οι αγριότητες σε οποιαδήποτε στιγμή της ανθρώπινης ιστορίας δεν υπήρξαν απλά στη μεγάλη οθόνη, εάν αυτό πιστεύετε. Δεν ήταν μυθοπλασία. Ήταν πραγματικά γεγονότα. Άνθρωποι σαν εσάς, σαν εμένα έχασαν την ζωή τους από ανθρώπους που αυθαίρετα αποφάσισαν να τους την αφαιρέσουν. Και πιστέψτε με θα μπορούσατε ακόμη κι εσείς να ήσασταν στην θέση τους ή τα ίδια σας τα παιδιά. Ακόμη και τότε θα το θεωρούσατε απόλαυση; Και κάτι τελευταίο, αγαπητοί Έλληνες που θέλετε να λέγεστε Έλληνες, αν και λίγοι από εσάς γνωρίζετε πραγματικά την ιστορία τους και κατανοείτε το πνεύμα τους. Με θλίβει πολύ το γεγονός ότι πολλοί από εσάς διδαχθήκατε κατά τα σχολικά σας χρόνια Ξενοφών και Θουκυδίδη, αυτούς τους μεγάλους ιστοριογράφους της αρχαιότητας, ωστόσο ποτέ σας δεν καταφέρατε να εμβαθύνετε σε όσα διαβάσατε και να κατανοήσετε όσα εκείνοι επιδίωκαν να συνειδητοποιήσουμε. Γιατί αν πραγματικά το είχαμε πετύχει δεν θα ήμασταν σε αυτήν την κατάσταση αυτή την στιγμή σαν χώρα επαναλαμβάνοντας λάθη του παρελθόντος. Και μην ξεχνάτε το εξής: και ο Ξενοφών αν και ολιγαρχικός περιγράφει με εντιμότητα τις αγριότητες του καθεστώτος των 30 τυράννων και καταδικάζει την αυθαιρεσία και τις αγριότητες της εξουσίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΣΑΝΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΡΝΕΑΔΟΥ

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ