ΟΙ ΜΕΤΡΟΠΟΝΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 134

   Η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στην Θεσσαλονίκη ξεκίνησε με τον γνωστό πομπώδη και ανεύθυνο τρόπο την τριετία 1986-89 επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα και έμεινε στην ιστορία με τον χαρακτηριστικό τίτλο "η τρύπα του Κούβελα" , διότι κατασκευάστηκε μόνο μία τρύπα κάτω από την Εγνατία οδό και κατόπιν το έργο εγκαταλείφθηκε.
   Η ίδια προχειρότητα συνεχίστηκε και στην δεκαετία του 1990, επί δημαρχίας Κοσμόπουλου, καθώς το έργο δημοπρατήθηκε και ανατέθηκε σε εργολάβους που δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν καν την χρηματοδότηση για την έναρξη του έργου. Έτσι, παρήλθαν άπρακτα 12 ολόκληρα χρόνια.
     Κατά την δεκαετία του 2000 και συγκεκριμένα το έτος 2003, με δήμαρχο τον Παπαγεωργόπουλο, Νομάρχη τον Ψωμιάδη και κυβέρνηση Σημίτη, αποφασίστηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πέρασαν άλλα τρία έτη ώσπου δημοπρατήθηκε το έτος 2006 με τους ίδιους τοπικούς άρχοντες, κυβέρνηση Καραμανλή, φορέα κατασκευής το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ (Εταιρεία ιδιωτικού δικαίου με μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο) , ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO- ANSALDO T.S,F. - ANSALDOBREDA και προϋπολογισμό 1,052 δις ευρώ. Υποτίθεται μάλιστα ότι η κατασκευή θα ολοκληρωνόταν το 2012 με την συμπλήρωση 100 ετών από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Αλλά, τα προβλήματα της πόλης για κάποιους αποδείχθηκαν πολύ βαριά: Το έτος 2010, ο Παπαγεωργόπουλος κατηγορήθηκε και μετέπειτα καταδικάσθηκε για υπεξαίρεση που διέπραξε ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης , ο Ψωμιάδης παύθηκε από το αξίωμα του Περιφερειάρχη στο οποίο είχε εκλεγεί λόγω παράβασης καθήκοντος και η κυβέρνηση Παπανδρέου ανακοίνωσε ότι με αναλωμένο το 65% του συμβατικού χρόνου, ο ανάδοχος είχε κατασκευάσει μόλις το 14,5% του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης. 
   Ο ανάδοχος κατέρρευσε οικονομικά και περιήλθε υπό τον έλεγχο τραπεζών το 2012 , τα πράγματα όδευαν προς νέα παράλυση και το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έδωσε νέα προθεσμία παράδοσης το 2016, ενώ ταυτόχρονα αποφασίστηκε η επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά με ανάδοχο την εταιρία ΑΚΤΩΡ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως εμφανίστηκε εκεί που για άλλους θα ήταν μεγάλη τύχη, δηλαδή όταν οι εργασίες του Μετρό αποκάλυψαν τις εντυπωσιακές αρχαιότητες της ρωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης.
    Στο εξωτερικό και στο εσωτερικό της χώρας ορισμένοι μίλησαν για "βυζαντινή Πομπηία", αφού αποκαλύφθηκε αυτούσιο τμήμα της πόλης (δρόμοι, στοές, καταστήματα, κρήνες κλπ) ,κάτω από την σύγχρονη. Αλλά το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και η τότε κυβέρνηση Σαμαρά, το πρώτο που σκέφθηκαν ήταν να απομακρύνουν τις αρχαιότητες. Ο Δήμαρχος Μπουτάρης, κάτοικοι και φορείς της πόλης αντέδρασαν, αλλά το 2014 με γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου το οποίο διορίζεται από τον ίδιο, ο Υπουργός Πολιτισμού Παναγιωτόπουλος υπέγραψε την απόσπαση των αρχαιοτήτων και την  επανατοποθέτρηση μέρους αυτών μετά την ολοκλήρωση των εργασιών. Ο Δήμος προσέφυγε στο ΣτΕ, ενώ γενικώς λόγω αδυναμίας του εργολήπτη το έργο είχε παραλύσει.
   Το 2015 η κυβέρνηση Τσίπρα, ανέδειξε ανάδοχο και στην βασική γραμμή την εταιρία ΑΚΤΩΡ και, κατόπιν νέας -αντίθετης με την προηγούμενη- απόφασης ΚΑΣ με υπουργό πολιτισμού τον Αριστείδη Μπαλτά , συμφωνήθηκε με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ η συνέχιση του έργου με παραμονή και όχι απόσπαση και επανατοποθέτηση μέρους των αρχαιοτήτων. Τα έργα επανεκκινήθηκαν., αλλά η προθεσμία ολοκλήρωσής τους μετατέθηκε εκ νέου για το 2020, κάτι, για το οποίο, πάντως, λίγοι θα έβαζαν το χέρι τους στην φωτιά.
  Τον Σεπτέμβριο του 2019 ο νέος Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, τοποθέτησε το κομματικό στέλεχος της ΝΔ Ταχιάο, ο οποίος είχε αποτύχει να εκλεγεί δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και ανερχόμενος στην πόλη για την Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε ότι το έργο δεν επρόκειτο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020, ότι δεν είναι επαρκής η μελέτη που προέβλεπε διενέργεια του έργου με παραμονή των αρχαιοτήτων στην θέση τους και, για τον λόγο αυτόν , η κυβέρνηση θα επιστρέψει στην λύση του 2014 που προέβλεπε απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτηση του μεγαλύτερου μέρους τους μετά την ολοκλήρωση του έργου. Ασφαλώς, το γνωστό ύφος του όταν πληροφορούσε τους πολίτες για τις ανωτέρω αποφάσεις δεν φανέρωνε ότι αισθανόταν καθόλου αμήχανα όταν ανακοίνωνε νέα παράταση ολοκλήρωσης του έργου για το έτος 2023.
  Επακολούθησαν νέες αντιδράσεις, ενώ το ΒΒC ανέφερε ότι οι Έλληνες δεν είναι ικανοί να προστατέψουν τις αρχαιότητές τους. Αλλά ο Δήμαρχος Ζέρβας είναι φίλα προσκείμενος στην κυβέρνηση , ο Περιφερειάρχης Τζιτζικώστας στέλεχος της ΝΔ  και το ΚΑΣ συνήλθε εκ νέου, αυτή την φορά ελεγχόμενο από την υπουργό Μενδώνη και, κατά κωμικό τρόπο, αναίρεσε την προηγούμενη απόφασή του και επανήλθε στην θέση του 2014, εγκρίνοντας την απόσπαση και μερική επανατοποθέτηση.      
   Ίσως δεν υπάρχει άλλο μέρος στον κόσμο όπου επί 35 χρόνια σειρά Δημάρχων, Νομαρχών, Περιφερειαρχών, Υπουργών, Πρωθυπουργών και κάθε είδους άλλων ανεύθυνων που ασκούν εξουσία ή εισπράττουν δημόσιο χρήμα ενέπαιξε σε τέτοιο βαθμό τους δημότες και εγκλημάτησε σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος , όσο σε ότι αφορά το μετρό της Θεσσαλονίκης. Αλλά τώρα υπάρχει και κάτι περισσότερο: Οι κυβερνώντες δεν εμπαίζουν απλώς τους πολίτες. Περιφρονούν επίσης την ιστορία της πόλης και την πολιτιστική της κληρονομία. 
    Εάν όμως οι κυβερνώντες εμπαίζουν την πόλη και αδιαφορούν για την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της, τότε οι δημότες της δεν έχουν άλλη λύση παρά να διασώσουν την αξιοπρέπεια της πόλης αναλαμβάνοντας αυτοί την ευθύνη. Όπως παλαιά υπήρξε το σύνθημα 114, τώρα υπάρχει το 134: Είναι το άρθρο 134 του ν. 4555/2018 περί τοπικής αυτοδιοίκησης, γνωστού ως "Κλεισθένη", σύμφωνα με το οποίο οι δημότες ενός δήμου μπορούν να προκαλέσουν την διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος εάν συγκεντρώσουν υπογραφές που αντιστοιχούν στο 10% των εγγεγραμμένων εκλογέων του Δήμου. 
    Στην συγκεκριμένη περίπτωση αρκούν περίπου 24.000 υπογραφές.    
      

Σχόλια

  1. προεξοφλειτε οτι θα υπαρξει εκτενης διαβουλευση ουτως ωστε να ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ τι θα ψηφισουν ; ποιος θα θεσει το ΕΡΩΤΗΜΑ ; πως θα διατυπωθει ; (θυμησου μνημονιο) ποιος θα αναλαβει την προωθηση της ιδεας; ΑΝ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΖΩ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΟ ΘΕΜΑ σας προκαλω μια και τολμησατε να αρθρογραφησετε επ' αυτου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ερώτημα πρέπει να το θέσουν εκείνοι που θα αναλάβουν να συγκεντρώσουν και τις υπογραφές. Έτσι, θα αναλάβουν την ευθύνη και, εφόσον το ερώτημα που θα θέσουν είναι παραπλανητικό ή δεν εμπνεύσει τους συμπολίτες τους, προφανώς και υπάρξουν και οι ανάλογες συνέπειες. Έχετε δίκιο ότι μεγάλο ζήτημα αποτελεί η διαβούλευση διότι ο νόμος περί δημοψηφισμάτων δεν είναι όσο θα έπρεπε σαφής και αναλυτικός ως προς το ζήτημα αυτό. Θα είναι λοιπόν ευθύνη και των διοργανωτών η όσο το δυνατός εκτενέστερη διαβούλευση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΣΑΝΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΡΝΕΑΔΟΥ

Οι παράγοντες που διαμόρφωσαν την πολιτειακή οργάνωση και τα Συντάγματα ...

ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 21ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2023