Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016

Η ΟΜΙΛΙΑ ΟΜΠΑΜΑ ΕΦΕΡΕ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

  Οι Έλληνες είναι ασφαλώς ένας από τους πιο ανήσυχους λαούς στην ιστορία της ανθρωπότητας.
  Η περιέργειά τους και η τάση προς το νέο, την καινοτομία, τους έδωσε την ορμή 1.500 χρόνια π.Χ να ταξιδεύουν και να διασχίζουν με τα πλοία τους το Αιγαίο, την Μαύρη Θάλασσα και την Μεσόγειο μέχρι τις Ηράκλειες στήλες και τον Ατλαντικό Ωκεανό. Ήλθαν σε επαφή με άλλους λαούς, απέκτησαν γραπτή γλώσσα και δημιούργησαν πολιτισμό που βασίστηκε στην γνώση, στην ισχύ αλλά, ταυτόχρονα, ενστερνίστηκε ηθικές αξίες όπως η τιμή, η άμιλλα, η φιλοπατρία, η ευσέβεια, η φιλοξενία .
   Όταν ο Μυκηναϊκός πολιτισμός παρήκμασε και καταστράφηκε, οι Έλληνες τον διατήρησαν στις καρδιές τους χάρη στα τραγούδια των αοιδών και τις απαγγελίες των ραψωδών. Και, όταν αναγκάσθηκαν να μεταναστεύσουν και να ιδρύσουν αποικίες, ήταν ο Οδυσσέας εκείνος που, μέσα από δημοτικά τραγούδια και απαγγελίες , καθοδηγούσε τους τολμηρούς μετανάστες να αψηφούν τους κινδύνους και να μην φοβούνται πλέοντας προς το άγνωστο.
  Ο κόσμος γύρω από την Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο εξελληνίστηκε. Ταυτόχρονα οι Έλληνες απλοποίησαν την γραπτή γλώσσα, ώστε να είναι προσιτή σε όλους. Αλλά η πνευματική επανάσταση της απλοποίησης της γλώσσας έκανε πιο μαζική την γνώση και έτσι αμέσως αναπτύχθηκαν οι επιστήμες και -για πρώτη φορά- η φιλοσοφία,ήτοι η αναζήτηση της αλήθειας πέρα από τα φαινόμενα (το είναι αντί του φαίνεσθαι).
    Αλλά δεν σταμάτησαν εκεί. Μετά την επανάσταση της γλώσσας και το ενδιαφέρον για την αληθινή γνώση ακολούθησε πολιτική επανάσταση η οποία καθόρισε ανεξίτηλα το μέλλον ολόκληρης της ανθρωπότητας. Η αμφισβήτηση των καθεστώτων θεσμών και ο αγώνας για πολιτική χειραφέτηση οδήγησε για πρώτη φορά στην ιστορία στην θέσπιση ενός πολιτεύματος, σύμφωνα με το οποίο η πολιτική εξουσία δεν ανήκε σε έναν ή σε λίγους, αλλά στο σύνολο των πολιτών. Αυτό το πολίτευμα, στο οποίο η εξουσία ανήκει στον δήμο, ήτοι στους πολίτες, ονομάσθηκε από τους Έλληνες "Δημοκρατία". 
   Η γέννηση της δημοκρατίας ανέδειξε τον πολίτη στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής και δημιούργησε για πρώτη φορά έννοιες όπως δήμος, βουλή, λογοδοσία, κλήρωση, δοκιμασία, χειροτονία, ευθύνη.
    Η Δημοκρατία και ειδικά η Δημοκρατία των Αθηνών, οδήγησε σε νέα- πρωτοφανή - πολιτιστική άνθηση στις τέχνες, στις επιστήμες στην φιλοσοφία και στις ηθικές αξίες με επίκεντρο τον ανθρωπισμό. Επί έναν αιώνα ο ελληνικός κόσμος γεννούσε ιδέες, αρχές, αξίες , γνώσεις και έργα που ουδέποτε είχε γνωρίσει, ούτε έχει γνωρίσει μέχρι σήμερα, ο ανθρώπινος πολιτισμός. 
    Όταν ο ελληνισμός ενώθηκε μέσω του Μεγάλου Αλεξάνδρου, διέλυσε την Περσική Αυτοκρατορία  και έφθασε στα βάθη της Ασίας, τότε οι αξίες και η γνώση που είχε δημιουργηθεί μεταλαμπαδεύτηκαν στην Ανατολή. Και όταν αργότερα οι Ρωμαίοι κατέλαβαν την Ελλάδα , ο ίδιος πολιτισμός μεταλαμπαδεύτηκε και στον Δύση για να φθάσει στα πέρατα του γνωστού κόσμου.  
     Η μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από την Ρώμη στο Βυζάντιο και ο σταδιακός χωρισμός του δυτικού από το ανατολικό κράτος, οδήγησε την Δύση στον Μεσαίωνα και χρειάστηκαν οι σταυροφορίες και η κατάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας για να συντελεστεί η Αναγέννηση μέσω της νέας επαφής με τον ελληνικό πολιτισμό. 
  Η Δύση, αφού αναγεννήθηκε μέσω της επανασύνδεσής της με τον ελληνικό πολιτισμό, χρησιμοποίησε τις πολιτικές παρακαταθήκες  της αρχαίας αθηναϊκής Δημοκρατίας για να επιζητήσει την πολιτική χειραφέτηση. Διανοούμενοι εμπνεύστηκαν από την αρχαία Δημοκρατία και μέσα από τον διαφωτισμό έγινε δυνατόν να κατοχυρωθούν πολιτικά δικαιώματα που ουδέποτε υπήρχαν. Έτσι, αν και δεν επετεύχθη ποτέ το θαύμα του αρχαίου πολιτεύματος, αναγνωρίστηκαν αρχές όπως η εκλογή των αρχόντων, η διάκριση των εξουσιών, η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και τα ανθρώπινα  δικαιώματα. 
    Η ελληνική επανάσταση του 1821 ,ο αγώνας και η θυσία για εθνική ανεξαρτησία ενέπνευσε εκ νέου την Δύση, πολίτες της οποίες στρατεύθηκαν ως φιλέλληνες, υπερασπιζόμενοι τις προαιώνιες αξίες του ελληνισμού. 
    Όταν αναγνωρίστηκε το νέο ελληνικό κράτος, ο κλασικισμός αντιπροσώπευε τις ίδιες αξίες.
  Στα ταραγμένα χρόνια των βαλκανικών πολέμων και του Ά Παγκοσμίου Πολέμου, η Ελλάδα αναζήτησε την Μεγάλη Ιδέα μέσω της εμπνευσμένης ηγεσίας του Ελευθερίου Βενιζέλου και αργότερα στα σκοτεινά χρόνια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου προκάλεσε τον παγκόσμιο θαυμασμό υπερασπιζόμενη τις αξίες της ελευθερίας και της θυσίας για την πατρίδα.
   Η προσήλωση στις αξίες του ελληνισμού επιβεβαιώθηκε και πάλι μετά την νίκη κατά του ναζισμού και του φασισμού και την οικοδόμηση του νέου Δυτικού κόσμου. Το ελληνικό κράτος ουδέποτε ενδιαφέρθηκε για την ενίσχυση της δημοκρατίας με θεσμούς προερχόμενους από την αρχαία Αθήνα, ούτε καλλιέργησε, παρά μόνο υποκριτικά και μιμητικά, τις διαχρονικές αξίες του ελληνισμού. Αλλά άλλες χώρες ενίσχυσαν τις κλασσικές σπουδές ενώ κάποιες Δημοκρατίες έσπευσαν εμπνευσμένες από την αρχαία Αθήνα να υιοθετήσουν θεσμούς άμεσης συμμετοχής των πολιτών στην λήψη των αποφάσεων. Δημιουργήθηκαν νέες προσδοκίες Αλλά, όταν ηττήθηκε ο κομουνισμός , η παγκοσμιοποίηση, αντί να ενισχύσει περισσότερο τις αρχές της δημοκρατίας, της καλλιέργειας και του ανθρωπισμού, απειλεί να οδηγεί τις κοινωνίες σε νέο μεσαίωνα.
   "Πάντων χρημάτων μέτρον εστίν άνθρωπος" έλεγε ο Πρωταγόρας.
   Η σημερινή ιστορική τελευταία ομιλία του Προέδρου Ομπάμα στην Ευρώπη αφήνει ως μεγάλη παρακαταθήκη ότι φέρνει και πάλι στο προσκήνιο για όλους όσοι τις έχουν προδώσει, τις προαιώνιες αξίες του ελληνισμού.
        

1 σχόλιο:

  1. "Η σημερινή ιστορική τελευταία ομιλία του Προέδρου Ομπάμα στην Ευρώπη αφήνει ως μεγάλη παρακαταθήκη ότι φέρνει και πάλι στο προσκήνιο για όλους όσοι τις έχουν προδώσει, τις προαιώνιες αξίες του ελληνισμού." - τις επαναφέρει στο προσκήνιο, αλλά διαστρεβλωμένες.

    Και - κυρίως - περνάει το άθλιο μήνυμα "Ελλάδα είναι μόνο η Αθήνα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή